06 30 434 7823 napfonatmuhely@gmail.com

A népmesék életalakító ereje

írta: napfonat
március 01, 2021

A népmese felnőtt műfajnak indult. Minden közösségnek volt egy mesemondója, aki időnként mesélt a többieknek. A gyermekek, mint a közösség tagjai, természetesen hallgatták a mesét, s mire felnőttek, egyre jobban értették is. Ma már leginkább az óvodákban találkozhatunk a mesének a befogadóra irányuló hatásával, hiszen az iskolákban többségében szövegértéshez kapcsolódnak a népmesék, és gyakran vonódnak le belőle sablonos tanulságok. A felnőttek többsége elmosolyodik azon, ha megemlítődik, hogy valójában nekik kéne a meséket hallgatniuk. A mai kor társadalmát tükrözi, hogy a mesében rejlő tudást a gyermekek őrzik. Mintha a felnőttre már nem lehetne rábízni efféle fontos feladatot, mert elherdálná, értéktelennek titulálná. Márpedig a táltos tudást őrző varázsmeséinkkel ezt nem lehet megtenni! Amikor arról próbáljuk meggyőzni a felnövekvő nemzedéket, hogy miért fontos regényt olvasni, gyakran elhangzik az indoklásban, hogy így tanulják meg az emberi viszonyrendszereiket működtetni, megtapasztalhatják, hogyan kell élni, mit kell tenni, hogy boldog emberek lehessenek. Ebben sok igazság van. De egyet tudnunk kell. A szubjektív szemüvegen keresztül bemutatott világ sosem tud olyan rendező erővel bírni, mint a kollektív tudattalanból származó valóságos információ. Ezért alkalmasak a népmesék rendezni, megmutatni mi a helyes és mi nem, megláttatni azt, hogy milyen módon éljük párkapcsolatainkat, a férfi és a női szerepeket, az anyai és az apai minőséget. Megmutatja, hogy merre induljunk el a világban, megtanítja, hogy szükségünk van célokra, melyek cselekvő energiával töltenek fel minket.

Élni tanítanak, elkísérnek bennünket a boldog öregkorig.

A mai világban a legtöbb mese az óvodás gyermekek körében hangzik el, s mire ezek a gyerekek elérik a felső tagozatot, a mese eltűnik, mintha már nem is lenne rá szükségük. Van egy rövid idő, amikor a kognitív gondolkodás szárnyra kél, kinél 11, kinél 12, kinél 13 éves kor tájékán, amikor a gyermek kevésbé akarja a mesét, aztán újra felé fordulna, de az már ciki, hiszen a mese csak ovisoknak való. Így veszti el annak lehetőségét, hogy a világhoz kapcsolódhasson a valóság teljességében, így nem marad más, mint a világháló. Vajon egy felnőtt műfaj, hogy tud beilleszkedni az óvodás korú gyermekek világába? Mit keres egyáltalán a népmese az óvodában? A kérdésre a válasz talán könnyebb lesz, ha felteszünk még egy kérdést: Hová tűnt a felnőtt világból a mese?

A népmesék az egységes, egylényegű, kozmikus rendszerben születtek, élték virágkorukat. Ma az egyéni életek sokaságában nem találják a szerepüket. Egyetlen hely maradt számukra, ahol még kételyek nélkül is értik őket, az óvodások és kisiskolások világa. Érdekes elgondolni, ha elfogadjuk azt a tézist, hogy a mesében minden benne van, ami az élet minőségi megéléséhez szükséges, hogy a gyermekek mit kezdenek ezzel az értékes tudással? Vajon értik-e, mi mindent rejtenek a mesés sorok?

Aki látott már óvodás gyermeket elmélyülten mesét hallgatni, az bizonyos lehet abban, hogy nagyon erős kapcsolódás jön létre a mesélő és a befogadó között.

A mesehallgatási transz állapotában a légzés mélyebbé válik, az izmok ellazulnak, a pupilla kitágul, a test-lélek-szellem készen áll a mesei kódrendszer megnyitására és befogadására.

Az információ képekben áramlik szét, a tekintetek pedig pontosan elárulják, hogy a mese mely pontján hat a legmélyebben, hol rendezi leginkább az egyént. Ez a rendezés gyermekkorban hangsúlyosan testi és érzelmi szinten történik, s talán a 36. évet is el kell érni ahhoz, hogy az életet tudatosan élni, a mesét az értelem szintjén használni tudjuk. Ezért a XXI. században a mesében rejlő ősi tudás szellemi szinten való működtetése a felnőttek körében a meseterapeutára hárul, no meg azokra a mesemondókra, akik még töretlenül hisznek abban, hogy a felnőttek is autentikus hallgatói történeteiknek. Vajon mit tesz egy meseterapeuta? Mitől válhat a mese terápiás eszközzé? Egyébként is, hogy kapcsolódhat össze a mese a terápiával?

Kapcsolódás, ez a kulcsszó!

A mese segít kapcsolódni a világhoz, önmagunkhoz, embertársainkhoz, a terápia folyamatához. A terápia folyamatához, ami hozzá segíti az egyént a testi-lelki-szellemi egyensúlyához, az élet egész-séges megéléséhez. A népmese életrendező ereje szinte észrevétlenül indítja be az öngyógyító folyamatokat. Úgy képes rendezni a világot, a világunkat, hogy a teljességet állítja helyre a középponton keresztül. Nem ismeri a lehetetlen, de ismeri a lehetségest és a cselekvő energiát, mely a terapeuta és a terápiában résztvevők számára is létfontosságú.
A meseterapeuta nem tesz mást, mint ráhangolja az egyént, vagy a csoportot az adott mesére. A hangolókulcsot maga állítja össze, a mese mintázatának segítségével. A terapeuta végig támogatóként, kísérőként van jelen. Segít abban, hogy a mese kódjai megnyíljanak, segít abban, hogy az egyén ne kóboroljon céltalanul az adott mesében, hanem találja meg magát egy adott helyszínen, egy adott tér és idő pillanatban, ott, ahol a legnagyobb szüksége van a rendező erőre, az egyensúly megteremtésére.

kapcsolódó

Nincs találat

A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.

KATEGÓRIÁK

kapcsolat

székhely

8900 Zalaegerszeg
Kosztolányi u. 12.

Telefon és e-mail

Nyitva

előzetes időpont-egyeztetéssel

ÚTKERESŐ - MESEFEJTÉS FELNŐTTEKNEK

Szeretettel várom párok, barátok, testvérek jelentkezését, akik együtt szeretnék kipróbálni, milyen is egy népmesében barangolni. A mostani helyzet, de önmagában az élet is mindenkit próba elé állít. Az embereknek, minden családnak, minden kapcsolatnak története van. Amikor a mese története összekapcsolódik a saját történettel, akkor olyan felismerésekhez lehet jutni, ami előre visz, mert a mese mindig előre tart, és sohasem visszafelé. Érdekes felismeréseket adhat egy közös mesefejtés. Valójában együtt megyünk az úton? Vagy mindenki a saját útját járja? Látjuk egyáltalán, hogy más úton halad a másik? Hol a közös pont? Hogyan tovább? Fontos egyáltalán egy úton haladni? Lehet, hogy a két út ad ki egy egészet? A mesefejtésen előre egyeztetett időpontokban lehet részt venni.
Elérhetőségeim: 30/434 7823 gaalzsuzska@gmail.com napfonatmuhely@gmail.com
Szeretettel várom a jelentkezéseket!

Kissné Gaál Zsuzsanna, meseterapeuta

A képet Gaál Annamária rajzolta.
Köszönet érte.